den där retroklänningen.

 
Minns ni den där retroklänningen jag sydde under Retroveckan. Ja den är klar nu eller egentligen blev den klar för flera månader sedan. Men jag har suttit å funderat på om detta misslyckande ska få publiceras.
 
Jag gjorde såklart inte som Ida tipsade om i vår intervju med henne om att sy efter Retromönster. Som tex. att det är viktigt att hålla kolla på måtten innan man klipper ut. Näe, å då får man stå sitt kasst så här i efterhand med att ha en klänning som är en storlek för stor och ärmarna hänger nere på axeln. Alltså orka sprätta å fixa med det. Inte i år iallafall.
 
Lärde mig iallafall att sy en rosett. Sy retro i alla ära men ack vad låst man blir av att följa mönstret till punkt å pricka. Kreativitetsdöden no.1  för min del. Säg gärna emot mig om jag har fel.
/e




Kommentarer
Postat av: Ida Nielsen

Du kan ju trösta dig med att den blev väldigt snygg i alla fall trots att den är lite stor :-) Håller med om att färdiga mönster är rätt enkelspårigt att sy efter, jag som ändå är utbildad inom mönsterkonstruktion blir som ett stort frågetecken ganska ofta när jag läser mönsterbeskrivningar och vågar absolut inte gå från beskrivningen och ändra nåt... :-)

2013-12-27 @ 15:15:56
URL: http://hebreiska.blogg.se/
Postat av: Kristina

Hej!
Ett tips till hur du fixar till din klänning; Sprätta upp ärmar och sidsömmar på klänningen. Lägg sedan ut ditt eget "makeityourownmönster" ovanpå tygdelarna och klipp bort det överflödiga tyget. Sy ihop! Klart!
Har provat den metoden själv på en skjorta som var alldeles för stor.
Kram/Kristina

Svar: Tack för tipset Kristina. Kändes inte alls lika jobbigt att sätta sig ner med sprätten nu.
makeityourown

2013-12-28 @ 10:47:58
Postat av: Fredrikapåvinden

Så jobbigt när man måste sy om... Men man ser ju att den kommer bli hur fin som helst!

2013-12-29 @ 21:03:50
URL: http://fredrikapavinden.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback