Köpa tyg i Hanoi.

 
 
Hej E, 
 
Nu har jag och mamma shoppat tyg i Hanoi. Efter en snabb googling så hittade jag adressen till en marknad där övervåningen bestod av massor av små små stall, fullpackade med tyger. Där satt försäljerskorna på högarna och åt, sov och sålde tyger. Överflöd av vackra tyger!

De flesta försäljare kan inte ens ord som Silk, cotton osv. men enkelt att handla ändå. Skriv på papper, slå på miniräknare och visa med antal fingrar så går de finfint. Trevligaste damen i stall 273.
 
Priser
Som allt annat i Vietnam så är det superbilligt. Pruta är nästan onödigt men vi prutade väl ca 3-6 kr metern. I snitt blev meterpriset 30 kr. Jag fick med mig sammanlagt ca. 20 meter tyg. Ska göra brännprov hemma sen för att dubbelkolla om nåt är äkta siden. Siden eller ej så är kvaliten ändå toppenskön!
 
Tips! 
Kolla noga när de mäter upp tyg. Vietnameser är kända för att med ett leende lura en på ett och annat. Kommer du på dem så mäter de om med ett leende på läpparna som om inget hänt. Samma gäller vid betalningen. Låt dem inte hjälpa dig att ta rätt sedel ur plånboken.   OBS! Korkat skrivet! Vi ber om ursäkt! Se kommentaren från smarta läsaren leschatsducirque
 
Hitta hit
Hom Market i Hanoi, Vietnam
 
Gångavstånd från gamla stan, eller ta en taxi / rickshaw dit på några min. Kliv av i korsningen Trần Xuân Soạn och Huế
Det finns ett par tre ingångar till inomhusmarknaden. På bottenvåningen säljs frukt och grönt samt underkläder och väskor. Spana uppåt för att hitta en trappa upp. Marknaden är öppet fram till 17.30.
 




Kommentarer
Postat av: Fredrikapåvinden

Alltså! kan ju bara säga WOW!!!

Svar: boka flygbiljetten nu liksom ;)
makeityourown

2013-12-10 @ 00:13:08
URL: http://fredrikapavinden.com
Postat av: leschatsducirque

Det är med stor sorg jag konstaterar att en av de finaste sybloggarna slänger ur sig rasistiska tips utan att tänka sig för. "Vietnameser är kända för att med ett leende lura en på ett och annat". Säkert förstår ni inte vad jag menar med att detta är rasistiskt skrivet, för om ni förstod så hade ni aldrig skrivit så. Sen tycker jag att åker man till andra länder och utnyttjar deras fattigdom, dvs tjänar pengar på att shoppa där därför att de är fattigare i det landet, så behöver man inte pruta öht. Men där kan man tycka olika förstås. Hej då, kära Make it your own. Även om jag själv syr annat än just er typ av tröja så har jag alltid uppskattat bloggen. Men nu skiljs vi åt.

Svar: Hej, jag är verkligen ledsna för att jag uttryckte mig så klumpigt. Jag förstår din poäng och skulle kanske reagera likadant om jag läste detta på någon annans blogg, vilket ju känns extra pinsamt. Jag är inte felfri och jag påverkas av mina fördomar, its a fact. Sorry att jag ni fick ta del av dem, men nu har jag i alla fall lärt mig. tack för att du delade med dig och gav feedback! jag tar åt mig.
Är fortfarande för turism i ett utvecklingsländer dock, det stärker ekonomin och skapar jobb. Att pruta är en del av kulturen i många asiatiska länder, och det kan tvärt om ses som överlägset att inte värdera pengar utan betala det första priset.

Känns bra att vi har läsare som är snäppet smartare än oss... sjukt tacksam för att ni framför kritik när vi är ute och cyklar.
Hanna
makeityourown

2013-12-12 @ 14:35:59
Postat av: Leschatsducirque

Eller förresten, jag vill att ni ska förstå kritiken så ni lär er av den: Om ngn av ett visst ursprung gör en sak mot en så kan man säga att den individen, eller i detta fall kanske till och med "många av säljarna på denna marknad" (om ni har sett många göra så). Men ni kan inte skriva "vieatnameser luras". Det är som att säga "romer är tjuvar" eller "svarta har rytmen i blodet". Kanske behöver ni lämna symaskinerna en stund och läsa på lite om rasism och hur den Fridas mha just såna här uttalanden.

Svar: Hej, jag är verkligen ledsna för att jag uttryckte mig så klumpigt. Jag förstår din poäng och skulle kanske reagera likadant om jag läste detta på någon annans blogg, vilket ju känns extra pinsamt. Jag är inte felfri och jag påverkas av mina fördomar, its a fact. Sorry att jag ni fick ta del av dem, men nu har jag i alla fall lärt mig. tack för att du delade med dig och gav feedback! jag tar åt mig.

Är fortfarande för turism i ett utvecklingsländer dock, det stärker ekonomin och skapar jobb. Att pruta är en del av kulturen i många asiatiska länder, och det kan tvärt om ses som överlägset att inte värdera pengar utan betala det första priset.

Känns bra att vi har läsare som är snäppet smartare än oss... sjukt tacksam för att ni framför kritik när vi är ute och cyklar.
Hanna
makeityourown

2013-12-12 @ 14:46:50
Postat av: leschatsducirque

Tack för det ödmjuka svaret! Nu känner jag mig inte sur på bloggen längre. Förstår att det var ett misstag och att du/ni egentligen inte TÄNKTE att alla vietnameser gör så. Men ni skrev ju det. Men ja, nu när det är utrett så känns det ok. Vill tillägga att jag absolut inte är emot att folk reser till, eller handlar av/med utvecklingsländer. Hade du skrivit "hurra vilka billiga tyger man kan köpa i Asien" så hade jag t.ex. aldrig reagerat surt. Utan det var i just den här kontexten, när en person liksom indirekt anklagar människor som är betydligt fattigare, för att vara simpla tjuvar typ. Dvs jag tycker kombinationen av att dra alla över en kam, och att vilja vakta så det billiga inte blir lite, lite mindre billigt... det lät inte bra bara. Därav mitt ordval "utnyttja fattiga länder". Jag tycker att den som drar fördel av ett lands låga priser står i skuld till det landet när det gäller t.ex. respekt. Bara så. Sen tycker jag det är mkt bättre att köpa tyg av en person på en marknad i Asien, än att köpa en H&M-tröja som är tillverkad av en slav i en textilfabrik. :)

Tror att vi tycker ganska lika egentligen, och jag är mtk nöjd med hur du hanterade det hela!

2013-12-12 @ 18:13:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback