finklänningen.


 
Alltså hallelujah nyårsklänningen är klar. Vi snackar alltså nyårsklänningen som blev dop- och bröllopsklänning. Känns kul att ha något så välarbetat i garderoben. Det blå tyget till överdelen är ett ganska grovt gardintyg från loppis. Svarta sidentyget är ett av de tyger jag fick med mig från N.Y resan å som jag även sydde den här tröjan i.
 
Så här gjorde jag:
Överdelen är sydd med makeityourowns basmönster för tröja. Mönstret ändrade jag sedan efter sytipset: "sy klänning med rygginsnitt." (Se nedan.)
 
Hej nästa finfest, jag är redo!
 
 
 
 
SY KLÄNNING MED RYGGINSNITT
SYTPS!
 
1. Korta av mönstret vid midjan. Bystens högsta punkt ligger ca 1,5 cm in från bystinsnittets spets. Från denna punkt klipper du upp mönstret för att flytta bystinsnittet.
 
2. Rita ut en hjälplinje på bakstycket. I mitten på denna linje mäter du 2 cm ner.
Här blir spetsen på rygginsnittet.
 
3. Mät din midja och minska mönstret beroende på hur mycket rörelsevidd du vill ha.
 
Exempel:
Om ditt midjemått är 70 cm, och du tror 76 cm på klänningen blir lagom i midjan.
Genom att mäta på mönster får vi mönstrets mått till 92 cm, alltså ska 16 cm bort. Dela det med 2 eftersom du jobbar på halva bak- och frammallar. 16/2= 8
Du har fyra ställen att minska mönstret på (bakstyckets insnitt, framstyckets insnitt, baksstycket sida och framstyckets sida) 8 cm/4 blir 2 cm per ställe.
Vid insnittet på framstycket, ta bort 2 cm totalt. Alltså 1 cm på varje sida av uppklippet.
Minska 2 cm vid sidsömmen både fram och bak.
Rita insnittet bak 2 cm genom att rita en stödlinje rakt ner från rygginsnittets spets.
 
Nu är överdelen klar och du kan rita en enkel rektangel som kjol. Använd klänningens midjemått/2 (här 76/2 = 38cm) och lägg till extra bredd för att kunna vika kjolveck i midjan.
 




Kommentarer
Postat av: Ma

Jag har sett den i verkligheten!!! Kombinationen det grova livet till den tunna kjolen, underbart. Vill ha...

2013-03-03 @ 12:15:45
Postat av: makeityourownhanna

Jag e så avundsjuk.

2013-03-05 @ 15:44:03
URL: http://www.makeityourown.se
Postat av: M c.j

Klänningen är helt ljuvlig <3

Svar: Å tack:)
makeityourown

2013-03-17 @ 15:22:00
Postat av: Mikaela Vennerbring

Den klänningen är såååå himla fin! Jag hade köpt den direkt om jag sett den i butik!!

Svar: Ååå tack:) glad jag blir.
makeityourown

2013-04-23 @ 21:04:28
URL: http://billstabebis.blogg.se
Postat av: Alicia

WOW vilket makalöst plagg! Den här skulle jag vilja försöka mig på själv.

2013-05-06 @ 20:36:43
URL: http://aliciasivert.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback