hört talas om fröskalsbomull?

 
Det här är ju jättefint fröskalsbomulltyg utbrister Hanna då jag visade upp mina senaste tygfynd. Har ingen aning om vad fröskalsbomull är så Hanna börjar berätta. Det är ofta så vi kommer på idéer vi vill dela med oss av här på bloggen.
 
 
 
 
 

FRÖSKALSBOMULL
När bomullsplantan blommat över blir frökapseln kvar med sitt vita ludd som ska flyga i vinden och sprida fröerna. Detta ludd är vår bomull och plockningen kan ske både för hand och med maskin. Plockning med maskin är mer effektivt men då får man även med en del torkade blad och skräp från plantan. Detta rensas normalt bort i en senare procedur men inte i fallet med fröskalsbomull. Resultatet blir ett tyg som oftast lämnas ofärgat med små brungrå prickar av torkade blad och skal från frökapseln. 
 
På 80- talet blev det "inne" att vara miljövänlig och det skulle synas på kläderna. Då blev fröskalsbomull något snyggt och trendigt och inte bara något billigt för sy toile i.
 
Vad vet du om fröskalsbomull som vi borde få veta?
 




Kommentarer
Postat av: Ma

Nej, vad roligt att få veta om fröskalbommull...jag som sydde mkt av det på 80-talet.

Svar: Åh dom kreationerna skulle jag vilja se:)
makeityourown

2013-11-30 @ 22:27:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback