misstagen.

Idén med Makeityourown föddes då jag för fem år sedan ville börja lära mig sy. Idag lär jag mig fortfarande på mina misstag genom att jag hela tiden utmana mig med att sy plagg med knapphål, dragkedjor, fickor och det senaste en helfodrad klänning.
 
Hanna (utbildad herrskräddare) är min ständige rådgivare. Det är också genom mina misstag som många sytips blir till här på bloggen å det som ni får ta del av. Alltså ju fler misstag desto mer sytips till er. Heja mig!
 
Alltså det här med att sy ihop alla fyra lager av tyg i den helfodrade klänningen känns lite pinsamt att lägga upp, men det bjuder jag på.
 
> Om makeityourown
> Sytips häfte
 
 
 
 
SYTIPS!
Förtydligande av steg 5 från "Sy helfodrad klänning".
 
Om man syr axelsömmen genom fyra lager tyg så som E gjorde först (bild 1), då finns det risk att den trasliga sömsmånen kikar fram och syns från utsidan. Lösningen är att vika undan fodret och endast sy ihop yttertyget. Sen viker man in foderflikarna och syr med sina bästa handstygn så som på (bild 2). 
 




Kommentarer
Postat av: Anna

Varför kom inte jag på det?! Hursomhelst, tack! Mycket bra tips! Det är ju så knöligt att vändsy ärmhål!

Svar: Kul att vara till hjälp :)
makeityourown

Postat av: leschatsducirque

Å, smart. Tack! Jag sydde fast min första skjortkrage upp och ner jag :)

Svar: Haha, ibland blir de lite tokigt. Sätta hoppet till det där med "tredje gången gillt"...
makeityourown

2013-06-18 @ 23:23:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback