sommarpuff.

 Saknade nåt fint till sommarkvällarna. Så sydde makeityourown tröja som fick lämnas öppen i framstycket. I öppningen sydde jag dit de små hakarna som äntligen fick komma till användning.
Sytips! sy en puffärm.

1. Korta av ärmen till önskad längd. Klipp från ärmkullen så att ärmen delas i fyra delar.
Obs! Klipp inte hela vägen ner.

2. Lägg ett papper under och tejpa fast ärmen med de fyra delarna separerade. Ju större mellanrum desto mer rynk/puff (Exempelvis 3 cm mellanrum). Jämna till ärmkullen som på bilden ovan.
 
3. När du klippt ut ärmen i tyget, sy med långa stygn på maskin. Två rader i ärmkullens sömnsmån. Lämna långa trådar i båda ändarna som du sedan drar försiktigt i så att tyget rynkar sig.

4. Rynkad och klar att sy fast i ärmhålet.




Kommentarer
Postat av: Helena

Jag är imponerad av variationerna som kommer av ert mönster!

2012-08-19 @ 19:43:59
URL: http://eitchy.wordpress.com
Postat av: makeityourownelin

Ja, det är bara kreativiteten som sätter gränserna med basmönstret. Kul att du gillar det Helena:)

2012-08-20 @ 08:04:06
URL: http://makeityourown.blogg.se
Postat av: Felicia

Va fint! trodde det var svårare att göra puffärm faktiskt, detta får jag prova!

2012-08-22 @ 10:12:19
Postat av: Felicia

Glömde fråga! I midjan på blusen, är det ett resårband eller något slags dragskotjosan? Fint i alla fall!

2012-08-22 @ 10:13:33
Postat av: makeityourownelin

@Felicia: Ja, jag sydde dit ett resårband.

2012-08-26 @ 16:37:13
URL: http://makeityourown.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback