om sytrådskvalité.

 
Vad är det egentligen för skillnad på polyester, bomull eller silke då vi pratar om sytråd?
 
Polyester är starkast och går att lita på om man sytt i ett tight plagg eller i stretch.
 
Naturmaterial är bra om du vill kunna färga om plagget i framtiden.
 
En tumregel är att helst välja en tråd av samma material som tyget. Då sliter varken tråden eller tyget på varandra och plagget håller längst.
 
Tänk på att hellre välja en sytråd som är en nyans mörkare än tyget. En för ljus tråd framhäver sömmen medan en lite mörkare gömmer sig i diket på sömmen och syns därför mindre.
 
I verkligheten dock så är jag glad om jag har en hyfsad färgmatch redan hemma i lådan så jag kan börja sy direkt. Har man tur kan man hitta sånna här sylådor på loppis, som jag gjorde.
Eller i soprummet som min vän. Minns ni den här skatten!




Kommentarer
Postat av: Fredrikapåvinden

Åh vilket fynd!

2012-11-28 @ 18:02:23
URL: http://fredrikapavinden.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback