Dior Dart.

 
 
Vad är Dior Dart?
Snubblar över tråden på SY-sidan om det som av Sherry kallas Dior Dart. Googlar som en galning men hittar inte mycket mer bevis än så på att namnet är vedertaget. Men vem kan motstå att sy något får en att känna sig ett steg närmre Christian Dior?
 
Lyssna på P1 Stil om modehuset här. Har du ett gäng retromönster hemma så är det stor chans att de är konstruerade med detta insnitt. Dior Dart fungerar bra i ytterplagg eftersom man undviker allt för långa och klumpiga insnitt. Jag har ännu inte bestämt vilket plagg denna lilla detalj ska pryda, så jag ger er läsare en beskriving på hur man gör och hoppas på att nån hinner före och ger mig inspiration. 
 
/h
 
Bild lånad från Time
 
 
 
Så syr du DIOR DART.
 
 
SYTIPS!
Så här syr du om makeityourowns Tröjmönster till ett Dior Dart insnitt.
 
1. Rita av och klipp ut framstycket på ett mönsterpapper. I (mönster)papperet viker du ihop bystinsnittet så att papperet buktar sig. Nu kan du dra en längsgående linje från armhålan och ner till nederkanten. (Se den streckade lodräta streckade linjen på bilden). Passera det ihopvikta insnittet ca 3- 5 cm från dess spets.
Låt papperet ligga slätt igen och du har fått en linje där du ska dela mönstret i två delar.
 
2. På det nya sidstycket viker du ihop insnittet och tejpar. På framstycket blir det kvar ett kort bystinsnitt. Sy därefter ihop insnitten och alla delar som du brukar sy ihop din tröja.
 
 
> Köp makeityourown basmönster
> Dior Dart finns även med i vårt SYTIPS#2
 




Kommentarer
Postat av: josefine

tycker det insnittet är så fint! var tydligen vanligt på 60-talet har jag hört. jag har tänkt sy en vårkappa snart, tror kanske jag ska göra ett dior dart-insnitt då :)

2014-01-23 @ 11:37:27
URL: http://withheartshapedbruises.blogg.se
Postat av: Karin

Jag köpte precis ett modernt kavajmönster med ett sånt insintt, så det där med ytterplagg stämmer!

2014-01-24 @ 16:22:30
URL: http://litevarje.wordpress.com
Postat av: Natalie

Har för mig att jag hört det omnämnas som prinsesskärning eller något liknande... Fast Dior Dart låter ju mycket coolare i mina öron. (:
Snyggt är det i alla fall.

Svar: Ja, visst är det snyggt! Det är likt det som kallas prinsesskärning men skillnaden är att Dior Dart lämnar ett kort litet insnitt på mitt-fram-delen.
makeityourown

2014-02-26 @ 20:56:51
URL: http://kartataborr.tumblr.com
Postat av: Majsan

Först! ihhh! Vad glad jag blev av att snubbla över denna sidan! Framför allt när mönsterböckerna ligger hemma och mitt huvudhåller på att sprängas och mönsterkonstruktions lusten är så stor att fingrarna nästan trillar av! Ska sy en tvärrandig klänning i 50-tals stuk och motveck i kjolen inför att bröllop i maj och har helt slut på ideér för hur jag ska göra insitten i livdelen, men detta var ju onekligen en piffig idé!
Natalie, enligt min skolning är detta inte prinesskärning, där lägger man om insittet helt för både byst och midja så man får en helskuren klänning eller liv.
Någon får gärna rätta mig om jag har fel!

Svar: Hej Majsan!Välkommen in till oss. Hoppas vi kan bjuda på fler sytips och inspiration, även om vi inte har tid att uppdatera så ofta som vi vill just nu. Men du har ju fem år av blogghistorik att gå igenom ;)
Det är så härligt att höra någon annan sprudla med syideér! Lova att höra av dig om hur det går med där 50-talsklänningen. Vi hörs!
makeityourown

2014-02-26 @ 21:11:57
Postat av: Natalie

Får hålla med Majsan, jätteglad att jag snubblade över den här sidan.

Jag är helt oskolad när det kommer till mönsterkonstruktion så tack för att ni uppdaterar mig på vad som skiljer prinsesskärning och "Dior Darten". (:

Ser fram emot att gräva mig ner i arkiven här nu!

Svar: Kul! Välkommen hit!Tipsa gärna andra om oss, det enda vi vill är att sprida syglädje och då är det ju bra om fler snubblar in.
Kram!
makeityourown

2014-02-27 @ 20:43:00
URL: http://kartataborr.tumblr.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback