sytt 2013.

Så har det gått ytterligare ett syår å det känns alltid lite skönt att sammanfatta årets kreationer i bilder från galleriet:
 
 
Om syåret 2013
 
Elin:
Till skillnad från syåret 2012 blev det inte lika mycket syande eller så kanske det har varit lite längre projekt från min sida. Jag har utmanat mig genom att lära mig sy klänning med foder, sytt fler plagg med dragkedja och knappar å sytt mina första byxor. Men bäst av allt gillar jag idéen med att trycka mitt eget tyg å sedan sy något av det. Något jag kommer fortsätta exprimentera med 2014.
 
Hanna:
Syåret 2013 började som det ska med mycket energi och idéer. Jag inventerade tygförråden och smidde planer för den minsta tygstuv. Tur att sömnad numera är min hobby så att jag med gott samvete och glädje kan säga att det är processen som räknas, inte om det blir något resultat.. Spetsbyxorna var årets syhöjdpunkt. Från att Elin delade med sig av sin idé letade jag målmedvetet efter spetsen på loppis, klippte till och sydde snabbt i sann makeityourown-anda. Det var härligt!
Hösten spenderades sen långt från symaskinerna, men jag fick ett ton inspiration samt även en glimpt in i Hong Kong-ballettens kostymateljé. Mer om det i ett senare inlägg. 
 
 
Här kan du läsa mer om varje plagg som vi sytt 2013.
> Hannas nyårsklänning
> Elins finklänning
> 70-talsklänningen
> Volangblusen
> Underkjolen
> Silkeströjan
> Klänning med foder
> Spetsbyxorna
> Knappblus
> Mingelbyxor
> Kimono
> Från potatistryck till blus
 
 
Har du inte vårt basmönster till Tröja än, så finns det att köpa i vår webshop.




Kommentarer
Postat av: Leschatsducirque

Tack snälla ni för all inspiration ni delar med er av! Jag kände mig lite ensam när jag började sy, för jag liksom bara kastade mig rakt in i att konstruera mönster enligt Frankensteinlogiken ungefär; ritade av en tröja, stal kraglogiken från en skjorta osv. Och satt plötsligt med en hemsydd (handsydd!) chiffongblus i handen. En blus som inte såg hemsydd ut. Då kände jag att vafaan man måste inte va en paragraf-följande "duktig flicka" (inget fel, men omöjligt för mig) för att sy. Man kan vara ett kreativt yrväder som jag. Otålig och vill hitta på själv. Jag kände mig som fusk. Sen upptäckte jag er blogg och den var ju SOM JAG. Här är det lustfyllt och allt känns möjligt. Man lär sig genom att göra. Jag äger ert mönster men har aldrig sytt er tröja. Ändå betyder den mkt för mig. Jag bläddrar i häftet och får egna idéer. Jag älskar tonen, angreppssättet. Och som ni själva skrev: Behränsningen som ger möjlighet till idéer. Tack för årets bästa kartong! Den och bloggen har varit min bekräftelse på att jag gör rätt när jag inte följer reglerna utan bara GÖR. Tusen tack för allt det här, och gott nytt år! <3

2013-12-28 @ 13:55:57
Postat av: Leschatsducirque

Ps. Sen skaffade jag symaskin såklart. :)

2013-12-28 @ 13:57:46
Postat av: Fredrikapåvinden

Åh vad kul att läsa! Satt just och skrev på min egna sammanfattning!

2013-12-29 @ 12:54:06
URL: http://fredrikapavinden.com
Postat av: Josefine

Så mycket fint! Jag blev inspirerad och gjorde en sammanfattning jag med :)

2014-01-06 @ 15:29:02
URL: http://www.withheartshapedbruises.blogg.se
Postat av: Josefine

Så mycket fint! Jag blev inspirerad och gjorde en sammanfattning jag med :)

2014-01-06 @ 15:29:05
URL: http://www.withheartshapedbruises.blogg.se
Postat av: makeityourownelin

WOW! vad fina kommentarer. Glada vi blir :)

2014-01-06 @ 21:43:59
URL: http://makeityourown.blogg.se
Postat av: Moa

Nu dog jag lite grann av lycka! En lite googling på att sy en kimono ledde mig hit och jag kan inte förstå att jag missat er. Nu ska jag kolla i kapp. Å vad kul det ska bli!

Svar: Härligt! Glad vi blir :)
makeityourown

2014-01-23 @ 21:29:11
URL: http://manetflickan.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback