dubbelsy.

 
Hej E,
 
Idag har jag börjat sy på klänningen.
Eftersom tyget är tunt och genomskinligt letade jag i lådorna efter foder och hittade ett bomullstyg i rätt vit nyans. Lite tjockt för att vara foder kanske, men dock tätt vävt så inga undies syns. 
 
Jag syr både tyg och foder på samma gång, alltså dubbelt. Viktigt när man fodrar på detta sätt är att inget av tygen drar sig när klänningen är klar. Alltså ner på golvet och lägga platt och sen nåla, nåla. De e framför allt kritiskt vid insnitten så först sydde jag en stödsöm i mitten på dem. De långa stygnen höll tyglagren på plats när jag vek och sydde insnitten.
Efteråt kan man ta bort de stödstygn som sticker fram. 
 
Overlocken samarbetade bra idag också :)
 
/H




Kommentarer
Postat av: Fredrikapåvinden

Åh så spännande att få se resultatet sedan!!!

2013-01-28 @ 18:55:47
URL: http://fredrikapavinden.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback