sy kantband.

 
Problem med att sy i kantbanden snyggt?
Så här gör vi.
 




Kommentarer
Postat av: Felicia

Va bra tips! lite nyfiken, varför ska man sträcka bandet när det nålas fast? :)

Svar: Kul med en fråga! Jag tänker så här:

Jag sträcker det för att bandet inte ska stå ut från kroppen. Om man ser det färdiga halshålet uppifrån som en rund cirkel så är omkretsen mindre i innerkanten på bandet än omkretsen i den kant där du syr. Genom att sträcka lite när jag syr första sömmen så förlänger jag bandet i den kanten. Om jag hade sytt fast det utan att sträcka så hade de två omkretsarna varit lika stora och bandet hade inte legat emot kroppen. Det räcker med en liten sträckning, annars finns det risk för att själva tröjan drar ihop sig istället för att bandet drar ut sig :)

Ju rundare hål desto mer värt att göra denna lilla finess. Man kan använda strykjärnet och forma bandet svängt innan också. det har samma effekt som att nåla fast det med sträckning.

Hoppas det var svar på din fråga! Lova att fråga mer annars! Vi älskar frågor.
Om makeityourown

2013-03-10 @ 22:45:12
Postat av: Malin

Åh, precis det tipset jag behövde just nu. Tack för en bra förklaringsvideo! Jag gillar verkligen er blogg. Ljus, inspirerande och positiv.

Svar: Vad bra att det uppskattas! Ju mer smicker desto mer motiverade blir vi att göra fler sytips ;) TACK!
Om makeityourown

2013-03-12 @ 09:15:39
URL: http://www.malinskreativarum.blogspot.se
Postat av: Felicia

Tack för svar! Det låter logiskt som du säger det :) fiffigt, det ska jag tänka på nästa gång!

2013-03-17 @ 10:59:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback