trådrakt.

 
Varje gång det är dags att klippa ut nytt syprojekt behöver jag påminna mig, i all min iver, om att klippa ut trådrakt. Därför drar jag alltid i tyget (som i illustrationen) för att hitta trådraken å sedan placera ut mönsterdelarna i linje med den.
 
Fördelen med att lägga ut mönsterdelarna trådrakt på tyget är att man minskar risken att plagget drar sig när det väl använts nån gång. Typexempel på när trådraken försummats är jeans där bensömmen vrider sig framåt, inte kul.
 
Å LITE MER FAKTA FÖR DEN SOM ORKAR.
Vävda tyger består av varp och väft som vävts ihop vinkelrätt mot varandra. De trådar som går på längden i tyget kallas varp och de som är invävda på bredden kallas väft eller inslag. Drar man i tyget på snedden så kommer det att stretcha ut sig, men om man skulle dra rakt i riktning med varpen eller väften så skulle trådarna streta emot och tyget vara stumt.
 
 




Kommentarer
Postat av: Felicia

super med sytips! :) det där får man ju alltid tänka ett varv extra på... så när det är dubbelpilar utritade på ett mönster löper de parallellt med varpen?

Svar: Hej Felicia! Lång pilar visar nästan alltid trådraken och vanligtvis går den längs med varpen på längden på tyget. Men man kan lägga pilarna i linje med inslaget/väften också, tex om man syr i gardintyg eller har svårt att få plats med alla mönsterdelar när man har begränsat med tyg. Eller om tyget har ett mönster som blir snyggare på det hållet.
Så länge mönsterdelarnas pilar ligger "rakt" på trådarna i tyget.
makeityourown

2013-05-26 @ 17:06:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback