Hong Kong Ballet.

Alla ateljéer mår bra av ett visst mått av kreativt kaos, men ingen vill ju behöva leta efter saxen varje gång man ska sätta fart och få nåt gjort. Makeityourown hälsar på Anna Kjellsdotter i Hong Kong-ballettens kostymateljé och imponeras av hur hon som kostymchef fått ordning i kaoset, på både trådfärgsnivå och på budgetar och inköp. 
 
Anna jobbade som kostymör i Sverige när hon första gången tog initiativet till att åka till Kina för att låta sy upp en del av kostymerna till en kommande uppsättning. Biljetten bokades till Hong Kong och hon tog sig till samma tygdistrikt som jag besökte i början på hösten. Väl där frågade hon sig runt efter fabriker som kunde producera småskaligt och fick en handfull kontakter i grannstaden Shenzhen. I sällskap av en pensionerad kinesisk dam besökte hon sen fabrikerna, diskuterade tyg, sömnad och förhandlade leveransvilkor.
 
Detta berättar Anna för mig när vi sitter och tillsammans klistar på strassstenar på en minitutu i tyll. Hon berättar levande om hur hon besökte mer eller mindre dodgy spaanläggningar för att hålla sitt resesällskap vid gott mod mellan fabriksbesöken. Och vilken känsla när hon fick hem kostymerna sen! Äventyret gav så klart mersmak på fjärran östern. För mig verkar Anna vara en person som bara gör, hon vågar åka till andra sidan jorden och ta sig an nya utmaningar. Inte konstigt att hon head-huntades till Hong Kong Ballet. 
 
Jag samlar henne i mitt bibliotek med förebilder. 
 
/H 
 
 

Det kan låta ouppnåligt att jobba som kostymör och dessutom bli chef på Hong Kong Ballet, men med lika delar vilja och mod och eventuellt någon sömnadskurs som dörröppnare så är det kanske inte så långt borta. Både Anna och jag har läst hos skräddarmästare Uno Landberg i Borås. Han har haft många kanoner och här hittade jag en av de senaste




Kommentarer
Postat av: Camilla

Jag saknar Uno. =(

2014-01-15 @ 14:03:23
URL: http://camillaassyverkstad.blogspot.com/
Postat av: Fredrikapåvinden

Vilken historia! Verklig förebild!

2014-01-15 @ 14:31:28
URL: http://fredrikapavinden.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback